Jeg har sagt det før, jeg sier det
igjen: Vinflasken trenger en opp-trekker, men barn trenger ingen
opp-dragelse. Barn trenger heller ikke noe pedagogikk. Eller
psykologisering.
Min tese er det følgende: barn blir
best seg SELV, hvis man bare la det som ligger i dem som potensial
frø uforstyrret vokser frem. Og da blir de ikke bare de
best-mulige barn for seg Selv og sin omverden, men også kommer til å
utvikle seg selv til de best mulige ungdom og voksen når deres reise
gjennom tid og rom bringer dem ditt. Man trenger altså ikke å fylle
dem med noe som ikke er der, bare la dem utvikle de potensialene som
allerede ligger der og bare trenger tid og rom til å vokse frem i
lyset. Politisk hadde man kalt det non-involvement policy. Det
betyr forresten ikke at man ikke bryr seg. Tvert imot : man
ikke-gjør-det fordi man bryr seg. Det man kan gjøre er at
man prøver å skape de beste mulige
ramme betingelse så at barne-planten kan vokste ut av seg Selv til å
bli den som den er uansett ment til å være. Voksne, foreldre,
lærer, pedagoger, psykologer, PPT tjeneste , barnevern-
herreogdameminkosmos ! fikler alt for mye med barna. Hvorfor
de gjør det ? For å prøve å forløse sine egne indre barn, så
klart. Men så lenge man kan gjør det hos barna, trenger man jo ikke
å relatere det til seg selv.
Tilbake til best mulige
rammebetingelser. Hva mener jeg med det ? Først: foreldrene jobber
hver for seg med sin egen Selv-utvikling og blir forhåpentlig i
konsekvens mer og mer balansert i seg Selv. Dette har svært positive
konsekvenser for barnet. Ikke fordi foreldre blir «mer pedagogiske»,
men fordi de ER mer seg SELV. Dermed virker i det usynlige gjennom
det de Selv er, og gir barnet dermed en inspirasjon/modell til å
også tørre å leve seg Selv mer og mer UT. For det andre:
foreldrene utvikler parforholdet. Det godeste Bert H. pleier å si:
«det som gjør barn mest lykkelig, er hvis foreldrene har en god
partnerskap «. Og det stemmer: barn kan slappe mye mer av inn i
seg Selv, hvis de opplever at foreldrene har det bra med
hverandre. Bare fordi de ikke blir stresset av foreldrenes
konflikter. Med andre ord: det dreier seg mindre om hva man skal
gjøre MED barna (pedagogisk, oppdragelse etc), og mer om hva man la
skal la være. La man barna utvikle seg Selv organisk, utifra sine
egne potensialer og rytmer (som er ikke nødvendigvis «normert» med
konsensus realiteten eller en spesiell tidsplan fra skole etaten),
faller alt etterhvert på plass av seg selv. Hvis man bare la dem
være og fokusere seg på å skape de beste mulige rammebetingelse
rundt dem.
Det mest vesentlige blir til av seg Selv, hvis man bare la det skjer !
Det mest vesentlige blir til av seg Selv, hvis man bare la det skjer !